Jävla samhälle 2

För någon dag sedan skrev jag om att jag är tvungen enligt socialtjänsten att försörja Oskar efter som vi är sambos. Här är inlägget.
Oskar kollade runder på nätet idag och hittade en sida där ett par i samma situation som vi skrivit till en Jurist och frågat om just detta. Såhär stod det i artikeln:

Fråga juristen


Måste jag försörja min sambo?


Jag och min sambo har bott ihop i två och en halv månad. Jag jobbar heltid som sjukgymnast och han är arbetslös sedan ungefär tre månader tillbaka. Han har inte fått ett enda öre utbetalt från Alfa-kassan eftersom han sa upp sig själv på grund av en hemsk chef. Min sambo har nu levt på mig i över en månad och lånat 4 000-5 000 kronor av mig bara för att han ska kunna betala sina räkningar. Dessa ska han betala tillbaka till mig. Han har nu tagit kontakt med socialen och de vill att jag ska följa med på möte eftersom jag är hans sambo och därför är försörjningsskyldig för honom? Jag tycker det är väldigt konstigt att jag ska behöva försörja min pojkvän sedan så kort tid tillbaka. Är det verkligen så att jag är skyldig att försörja honom? Det är ju förnedrande för honom att inte kunna betala sina egna räkningar, utan måste få min hjälp. (2005-08-28)

Alla som inte kan försörja sig själva eller kan få det behovet tillfredsställt på annat sätt har enligt socialtjänstlagen rätt till ekonomiskt bistånd för de livsnödvändigaste behoven.

Du har ingen egentlig försörjningsplikt gentemot din pojkvän. Din inkomst påverkar pojkvännens storlek av biståndet eftersom man räknar med att du står för halva hyran och hälften av driften för er gemensamma bostad.

Om din pojkvän uppfyller villkoren för Alfakassan borde han kanske trycka på lite mer där för en snabbare hantering.

Att han sa upp sig själv innebär inte att han inte kan få någon ersättning om han uppfyller övriga villkor. Det innebär bara att hans karenstid är längre.

http://www.na.se/familje/fraga.asp?intId=333&strCategory=Familjejuridik




Är man inte arg innan så blir man det nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0